فاطمه دانشور: بروز آسیب‌های اجتماعی و حضور آسیب‌دیدگان از واقعیات در فرآیند توسعه شهری است.

 گسترش شهرنشيني، فقر اقتصادي، بيكاري، مهاجرت روستاييان و گسترش حاشيه‌نشيني و فقر فرهنگي و اجتماعي آفاتي است كه در جريان توسعه‌يافتگي بروز پيدا مي‌كند و اجتناب‌ناپذير است، اما مديران شهري بايد با برنامه‌ريزي صحيح و همكاري با ساير نهادهاي مرتبط در وهله اول از گسترش آسيب‌ديدگي اجتماعي جلوگيري كرده و از سوي ديگر به درمان و امدادرساني به قربانيان بپردازند.

خوشبختانه شوراي شهر چهارم با درك صحيح نسبت به نياز به برنامه‌ريزي جهت انجام اقدامات پيشگيرانه و درماني در راستاي بهبود معضل آسيب‌ديدگي اجتماعي اقدام به تاسيس كارگروه آسيب‌هاي اجتماعي در كميته اجتماعي اين شورا كرده كه اقدامات كارشناسي، مطالعاتي و اجرايي متعددي در حال انجام در اين كارگروه است. بي‌شك يكي از مهم‌ترين چالش‌هايي كه در راه برنامه‌ريزي شهري در حوزه آسيب‌ديدگي اجتماعي وجود دارد، نبود مطالعات آماري صحيح و قابل‌اعتماد در رابطه با گستردگي آسيب‌ديدگان اجتماعي است.

از طرف ديگر، ‌يكي از راهكارهاي جلوگيري از گسترش و درمان آسيب‌ديدگي‌هاي اجتماعي ايجاد مراكزي جهت كنترل، مديريت، حمايت و توانمندسازي قربانيان است. اين مراكز ضمن تضمين سلامت اجتماعي جامعه،‌ منجر به گسترش بهداشت، افزايش امنيت و عدم تسري به ساير شهروندان در معرض خطر مي‌شوند. اين مراكز با مهارت‌آموزي و حرفه‌آموزي به آسيب‌ديدگان اجتماعي، آنها را از افرادي صرفا مصرف‌كننده و گاه مخرب به شهرونداني توليدكننده و خدمتگزار تبديل مي‌كنند. در همين راستا طي امضاي يك تفاهمنامه ميان كميته اجتماعي و سازمان رفاه شهرداري تهران مقرر شده تا تعدادي مراكز تخصصي جهت پايش اعتياد براي مردان، زنان و كودكان در قالب مواد 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر تشكيل شود تا در اين مراكز پايش، مددجويان از پروسه تكميل درمان تا مهارت‌آموزي، حرفه‌‌آموزي و اشتغال مورد حمايت قرار گيرند.

از ديگر اقداماتي كه مورد توجه كميته اجتماعي قرار گرفته، مسئله كودكان كار و كودكان خياباني است. اين كميته در حال انجام مطالعات كارشناسي براي شناسايي مناطقي در شهر تهران، به‌منظور ايجاد 10 سامانسراي ويژه كودكان است تا خدمات جذب و شناسايي، مددكاري و روانشناسي و توانمندسازي با توجه به ويژگي‌ها و نيازهاي خاص براي اين كودكان انجام شود. مشابه اين عمل قرار است براي ايجاد 2 سامانسراي ويژه زنان و مردان نيز انجام گيرد كه اميد است با تشكيل اين مراكز امكان خدمت‌رساني به اين بخش محروم از جامعه محقق شود.

کد خبر 266301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha